Memaparkan catatan dengan label BANDUNG. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label BANDUNG. Papar semua catatan

15 Februari 2016

Pesona Indonesia : Kebun Teh Rancabali, Ciwidey Bandung

Kebun Teh Rancabali, Ciwidey ~ Bandung. Buminya hijau dan satu kata pemula kata 'suka'. Saya suka alam hijau. Dunia segar tanpa asap dan karbon monoksida. 3 tahun lalu, hujan turun setelah sekian lama tidak turun memberi salam selamat datang kepada kami. 3 tahun kemudian selepas 3 tahun itu berlalu kami datang kembali dan langit yang sama mengizinkan para awannya menurunkan hujan untuk menyapa kami. 
Ciwidey , Bandung Indonesia

Ciwidey , Bandung Indonesia

Ciwidey, Bandung
Hujan sebentar dan tidak hingga membasahkan kami, mengizinkan kami melangkah kaki menikmati suasana hijau pepohonan teh yang tumbuh merimbun. Tidak lama dikawasan itu tetapi, cukup memberi kesan indah didalam hati.
Wonderful Indonesia
There are many lists that appear at this time of the year, recommending where you should go in next stop but if I had to recommend you one place, then it would be Kebun Teh Rancabali, Ciwidey. Without a doubt. Mungkin, mungkin saja jika punya kesempatan lagi saya pasti akan datang lagi kekawasan ini. I could imagine the weather, it looks cold in the morning. Being alone, sitting there while sipping my cup of coffee (weew), I believe it could be my kind of 'soul therapy'. haha. Very nice place. Korang semua wajib datang dan tengok sendiri. 
Wonderful Indonesia
Jika anda merupakan peminat cerita popular 'Heart' lakonan Irwansyah dan Acah..tempat itu adalah di Kebun Teh Rancabali, Ciwidey.

12 Februari 2016

Cerita Gila Di Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia

Selalu ada cerita bila kaki mulai melangkah dari satu tempat ke tempat yang lain. Sekali lagi Indonesia menjadi negara taruhan untuk bersantai dan mengumpul segala rasa untuk dinikmati. Kesempurnaan percutian bukanlah apa yang dikejar melainkan sebuah pengalaman baru, melihat dan menikmati keadaan dunia sekitar negara jiran. 
Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia
Kawah Puith, Ciwidey....saya datang !
Negara Indonesia bukanlah Malaysia, dan negara Malaysia pun bukanlah Indonesia. Jangan dibandingkan keduanya kerana masing-masing punya keistimewaan juga, kejelekannya. Simfoni alam Indonesia seringkali membuat saya takjub dan suka, semakin jauh ke desa semakin indah pemandangan yang terhidang. Meski perlu berjam-jam diatas jalanraya kerana 'kemacetan' ia selalu terbayar dengan aura keindahan alam yang luarbiasa. 
Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia
Tidak boleh lama-lama di Kawah Putih, tempatnya bersulfur dan sejuk
Gunung Patuha, Indonesia dengan ikhlasnya memberikan dadanya disentuhi bahkan, dipijak oleh tetamu seantario dunia atas nama Kawah Putih yang terkenalnya tidak perlu diucapkan lagi. Jika dahulu hanya sempat bergambar di depan pintu masuk Kawah Putih, kali ini ternyata ia menjadi realiti dan berjaya melihat betapa indahnya karya sang Pencipta dibumi Indonesia.
Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia
Lawatan ini disertai oleh 12 orang dengan dua buah kereta dan gilanya bila sebahagian dari ahli kumpulan tidak berjaya melihat bagaimana rupa Kawah Putih yang sebenarnya.  Tipu jika kecewa tidak melekat dihati mereka, dusta jika pada rasa mereka tidak terselit sedikit sakit hati atau paling tidak 'cemburu' dengan cerita-cerita kami. Pada yang tua mungkin rasa itu 'tiada apa-apa' tetapi, pada yang muda ia pasti 'sangat sesuatu' . Apa pun, ia adalah alasan yang baik untuk kembali lagi di tempat itu pada masa akan datang. Jika ingin kembali melihat Kawah Putih, jangan lupa bermain flying fox di ladang teh dan menaiki bot di Tasik Cinta ~ semuanya melalui jalan sehala dan dihujung jalan itu wujud sebuah Tasik Batu Cinta dengan pemandangan menggoda kalbu. Bukankah segala sesuatu indah pada waktunya ?
Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia
Kawah Putih lokasinya terletak di Gunung Patuha, laluan ke Kawah tersebut adalah tinggi dan jika berjalan kaki pasti seronok rasanya tetapi, mengambil masa yang lama. Justeru, untuk ke tempat itu harus menggunakan perkhidmatan 'ontang-anting' iaitu pengangkutan awam atau pun menggunakan kenderaan sendiri.
Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia
Di kawasan pintu masuk utama Kawah Putih terdapat banyak aktiviti jua-beli dilakukan, strawberry, blueberry, kacang, kopi, semuanya ada dan boleh dianggap murah. Hey, saya juga sempat menikmati persembahan para 'pengamen' disini. Kalau bukan kerana masa, mahu rasanya duduk lama-lama dikawasan itu menikmati pemandangan dan karenah manusiawi sekitar sana. I love this idea. I love taking any opportunity to get away from my daily routine and to create some experiences that I'll remember forever. And, if you wanna be happy, you gotta enjoy every step of your journey. The place was absolutely beautiful !

Just a note, if you are thinking of coming please leave no trash behind. And take with only memories, photos and videos.
Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia
masa lawatan kebetulan adalah CNY, maka pakai baju merah-lah hehe
Seindah rasa, gambar-gambar ini saya dedikasikan buat semua pembacaku dan juga istimewa buat ahli kumpulan yang tidak sempat sampai ke Kawah Putih atas masalah teknikal pengangkutan. Semoga akan ada 'next trip' buat kita semua untuk berjalan bersama, melihat dan menikmati keindahan bersama.

Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia
Lihat belon-belon itu ? harganya 10,000 Rupiah
Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia
3 kali snap bersamanya bersamaan dengan Rupiah 10,000
Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia
Jus strawberry percuma
Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia
Berhibur bersama pengamen, jangan lupa TIPS yaaaa
Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia
Selfie haruslah ada
Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia
Jualan kacang dulu, yuk !
Kawah Putih, Gunung Patuha Indonesia
Cinta bersemi di Kawah Putih
Kawah Putih, Gunung Patuha sungguh meletakkan cerita tersendiri didalam memori dan hatiku. Tempatnya sejuk dan best untuk photoshoot , gas sulfur agak kuat dan semua pelawat dinasihatkan untuk membeli topeng penutup mulut. Tempat ini sesuai untuk dilawati oleh semua lapisan penduduk dunia, tua atau muda.

22 Januari 2016

Berhati-Hati Bila Ke KAWAH DOMAS, INDONESIA

Kenapa ya mahu ke Kawah Domas ? Actually, there are many ways you can describe Kawah Domas or Domas Crater in just one word. Some moments stay etched in your memory forever. This was once such moment.

Kawah Domas, urutannya Istimewa !

It was so beautiful ! 

Namun, dibalik keindahan itu terbenam sebuah kisah yang pasti telah melibatkan banyak jiwa sebelumnya. Kawah Domas merupakan salah satu kawah yang terdapat di Tangkuban Parahu, Jawa Barat Indonesia dan merupakan gunung berapi aktif.
KAWAH DOMAS, INDONESIA
There are plenty to do in Jawa Barat and practically impossible to get bored. So, kali ni saya mahu kongsi cerita suka-duka saya ketika berada di Kawah Domas. Yang saya tahu, saya hanya akan melawat Tangkuban Parahu dan tidak melibatkan hiking atau apa-apa yang boleh mengeluarkan peluh. Pemandangan Tangkuban Parahu itu indah dan penuh misteri, menjadi tumpuan pelancong dari seluruh dunia. Lebih kurang dua minggu sebelum kehadiran kami, tempat pelancongan itu ditutup daripada menerima pengunjung disebabkan oleh letusan gunung berapi tersebut. 
Domas Crater
ouch ! tidak apa-apa, kawasan ini mempunyai pengesan samada ia selamat dilawat atau pun tidak. Jadi, lawatan kami adalah selamat dan boleh hiking hingga ke kawasan bawah Tangkuban Perahu yang dikenali sebagai Kawah Domas. Perjalanan hanya lebih kurang 2KM menuruni bukit. Harus diiringi oleh guide dan seperti biasalah guide harus dibayar. 
KAWAH DOMAS, INDONESIA
It is easy to have the perfect day ! nikmati segala rasa yang ada dan bersyukur apa adanya. Bagi saya perjalanan ini tidaklah seteruk mana, hanya seperti hutan-hutan dikawasan rumah tempat saya tinggal. Namun, ketika masuk hutan kita harus menjadi manusia yang tidak egoistik, mementingkan diri sendiri dan sebagainya. Apatah lagi, hutan simpan menuju kawah Domas itu suatu ketika dahulu pernah dilanda gunung berapi dan dapatkah pula anda membayangkan berapa mangsa yang telah terkorban ? oleh itu setiap nasihat guide yang menjaga harus dipatuhi.
KAWAH DOMAS, INDONESIA
Kawah Domas tempat yang mungkin jarang orang kunjungi. Selain harus hiking, peraturannya juga agak leceh ! ia menetapkan masa dan jika lebih dari masa yang ditetapkan bayaran tambahan akan dikenakan. Bahagian kaunter mengatakan bahawa ia tidaklah jauh dan laluan adalah mudah. Tidak mungkin memerlukan masa yang panjang. Oh ya ? ternyata mereka sebenarnya tidak berkata benar. 

Ketika tiba di kawah tersebut, ternyata pemandangannya memang indah. Pelawat hanya sedikit dan itu pun para mat salleh berambut emas. Kisah Kawah Domas bermula disini . If there's something I share is my growing love for nature.
KAWAH DOMAS, INDONESIA
Kawah Domas dikelilingi oleh hutan simpan. Jika memejamkan mata terasa suatu misteri yang sukar digambarkan. Udara sulfur agak kuat, panas dan mata juga silau meski matahari tidak terik. Bunyi air menggelegak juga jelas dipendengaran. Itu lumpur sulfur dan menjadi tujuan utama kami kesana. Terdapat tawaran urutan yang istimewa daripada para guide. 

Mahu urut satu badan ? terserah ! tapi dinasihatkan jangan pernah menyerahkan badan anda diurut oleh orang asing yang jauh dari orang ramai dan di kawah pula ! Cukup urutan kaki dan tangan. Kalau mahu muka, dipersilakan. Dinyatakan bahawa lumpur sulfur itu adalah masker awet muda. 
KAWAH DOMAS, INDONESIA
Weew ! kerana perkataan awet muda itu maka, ramailah yang membeli lumpur sulfur tersebut. Ia mampu menyembuhkan penyakit kulit juga. cerita lumpur sulfur membawa kisah lain pula ketika berada di lapangan terbang Jakarta. (whoahh) hehe.

Oleh kerana perjalanan turun dari kawas utama Tangkuban Parahu menuju ke Kawah Domas agak melelahkan kaki maka, kami dengan senang hatinya mahu merelakan kaki kami diurut sambil dioles lumpur sulfur oleh para guide yang ada. Rasanya hebat ! terasa kulit kaki semakin anjal gitu...haha. Jika anda inginkan kulit yang tegang dan mulus bagai Kris Dayanti, pergilah ke Kawah Domas ! (haha).
KAWAH DOMAS, INDONESIA
Namun, dibalik suka ada dukanya. Ketika turun ke Kawah Domas, kami masih merupakan para Jutawan yang memegang duit berjuta-juta rupiah. Ketika meninggalkan kawah Domas, kami adalah manusia yang terpaksa senyum mahu tak mahu. Kami dipaksa membeli pelbagai cenderamata oleh para guide yang ada dikawasan itu. Harus membayar perkhidmatan urut sebentar tadi (walhal sebelumnya, dikatakan 'ya, hanya urutan koq nggak usah bayar juga boleh') . waduh ! bisa mati akal ni...melarikan diri juga tidak boleh, silap sikit seluruh orang dalam team itu dimasukkan kedalam kawah yang sedang mendidih. 
KAWAH DOMAS, INDONESIA
Mahu tidak mahu kami kena beli produk-produk yang ditawarkan. Tidak mahu membeli ? mereka dengan wajah paling sayu akan memujuk. Kami pernah ingin sekadar memberi tips, katanya tidak boleh. Harus membeli. Pendek kata mereka sebenarnya sedang 'memaksa' . Ramai diantara teman-teman bertukar status dari jutawan ke dot dot dot...haha. Satu pesanku buat anda yang mahu ke Kawah Domas, jangan mudah percaya pada 'omongan' para penjaga/ guide yang ada. Kadangkala mereka mampu menjadikan diri anda sebagai muflis.

Apa pun, saya menghargai pengalaman itu. Ketika mengingatnya dalam hari-hariku, saya tahu persis bahawa hidup saya adalah beruntung.
KAWAH DOMAS, INDONESIA
..dan saya tidak pernah berhenti untuk menyukai Indonesia hanya kerana sedikit kisah yang mengguris dompetku.

Febuari 2016, saya akan kembali melawat Jakarta !

11 Mac 2015

Demi Batu Cinta, Makan Tepi Jalan

Perkara paling penting ketika berada dinegara orang lain adalah menjaga kesihatan yang juga bermaksud jangan suka-suka makan makanan aneh atau jika anda was-was tentang makanan tersebut, jangan makan ! Jika tidak dihotellah anda seharian melihat dinding sambil makan hati berulam jantung.

Namun, berjalan tanpa mencuba sesuatu yang tidak pernah anda nikmati sebelumnya, adalah rugi kerana terkadang apa yang kita lalui pada waktu itu tidak mungkin akan kita lalui lagi dimasa akan datang. Peluang-peluang yang hadir tidak selalu ada menemani langkah hidup ini. Meski pun ada ia tidak sama dan ia tidak seronok untuk dinikmati kerana masa dan dengan siapa kita bersama itu tidak sama lagi.
Bubur Ayam Special
Oyaaa.... ini merupakan kali pertama saya makan makanan di tepi jalan. Gerai makan bergerak oleh bapak tua yang giginya sudah tidak kelihatan didalam mulutnya. Bersih ? saya tidak tahu dan selama ini saya menganggap kebersihan jualan yang seperti ini agak tidak terjamin. Tiada penghalang habuk-habuk atau asap kenderaan yang lalu-lalang dikawasan itu.
Makan Tepi Jalan
Kami dimaklumkan untuk ke Batu Cinta perjalanan itu agak jauh dan perut harus diisi dengan makanan. Ok deh ! kami makan dengan penuh harapan selain kenyang, juga tidak mendapat sakit perut kemudiannya. Doa dan makan itu popularkan ? haha. baiklah doa sebelum makan itu penting .aaaaah, kesihatan dan Tuhan itu sangat sinonim dan normal bagi seorang saya untuk bersyukur sebelum makan. (cewah! terlihat alim namun saya tidaklah begitu agamawi tetapi, tetap punya prinsip bahawa Tuhan saya hebat dan saya bangga memilikinya...gitu! hehe). Percaya saja makanan itu tidak memudaratkan. 
Sumber Rezeki Bubur ayam
Sebenarnya saya masih was-was untuk makan bubur ayam tersebut. Satu suapan kemulut sendiri, suapan kedua juga kemulut sendiri bahkan, sehingga suapan terakhir pun masuk kemulut sendiri. Kalau bukan mulut sendiri mulut siapa lagi (haha). Mula-mula tu, mata saling memandang sesama dan saya faham erti pandangan-pandangan itu. 'bersihkah makanan ini'?

Ternyata, ada diantara kami yang order 2 mangkuk. Rasanya sedap dan hargannya sangat murah. Pertama kali makan ditepi jalan yang kedainya tanpa bangunan tanpa dapur. Penjualnya hanya seorang bapak tua kekurangan gigi namun, penuh usaha membangun diri dan keluarga dengan perniagaan kecilnya. Setengah hari itu perut kenyang hanya dengan semangkuk bubur ayam buatan bapak tua. Tidak sakit dan tanpa mengalami sebarang masalah. Terima kasih sang Pencipta perutku dan juga dia yang menyediakan makanan untuk perutku.
Batu Cinta, Bandung Indonesia
Selesai makan, kami  terus bergerak ke Batu Cinta tempat janji cinta sepasang kekasih dimeteraikan diatas batu. cewah ! mahu tahu tempat itu? lokasinya jauh kepedalaman tetapi suasananya sangat indah dan menarik. Terletak di dalam negara Indonesia yang bapak presidennya bernama Jokowi. hehe. :P