2 Mac 2017

Itinerary Percutian ke Surabaya Bersama Agent Wisata Bromo

Day 1

Setibanya kami dibumi Surabaya, kami  disambut oleh Irwansyah (iya, yang artis itu). Setelah bertukar senyum sebagai tanda perkenalan kami naik kereta Inova menuju Catimor Homestay. Perjalanan selama 8 jam. So, here we go !
Itinerary Percutian ke Surabaya
Catimor Homestay
Chek-In at Catimor Homestay

Tiba di Catimor Homestay sekitar jam 11 malam. Catimor Homestay terletak di kawasan Perkebunan Kopi Blawan, Kecamatan Sempol, Bondowoso, Jawa Timur.  It’s the best place to stay before trekking to Ijen Crater. Tiba jam 11 malam, tidur sekejap dan bangun pada jam 12.30 kerana jam 1 harus bergerak. Mengantuk memanglah tetapi, untuk apa datang kesini jauh-jauh jika hanya untuk tidur lena ? lebih baik stay at home, tidur pulas diulit mimpi. Errr actually, my body wasn’t all that excited to wake up at 1am to commence our hike to the Ijen Plateau. But…but… but..

Tiba di checkpoint Kawah Ijen hujan renyai-renyai pula. Sejuk macam dalam peti sejuk tetapi ketika kami berjalan, hujan berhenti. Tour guide tunggu dalam kereta, mountain guide ambil peranan menjaga kami. Namanya Yono.  Sentiasa berada bersama kami memberi pertolongan sepanjang perjalanan to the heart of Ijen Crater. Thank you mas !

Penat berjalan akhirnya hilang setelah melihat karya Tuhan yang satu ini. Penuh pesona, indah dan indah…indah..indah.  Apa lagi kata yang paling tepat untuk menggambar keindahan ini ? The blue flames can reach up to 16 feet (5 meters) high. Harus pakai gas mask juga. 
Itinerary Percutian ke Surabaya
Kawah Ijen, kawah terbesar didunia
Ini tasik kawah yang mampu menghasilkan belerang dan terbesar didalam dunia. Ketika kabus sulfur menguasai alam subuh, kami tidak melihat tempat ini. Begitu kabus sulfur hilang, pemandangan ini terlihat jelas dan sekali lagi kami terkagum. Sungguh Gunung Ijen ini banyak memberi kejutan. 

Jangan lupa naik telolet untuk merasakan pengalaman transport terpantas di Gunung Ijen. Oh yeah, 'bis telolet' sedang viral sekarang. so, must try !

Sebelum check-out Catimor Homestay kami singgah Air Terjun Kali Pahit. Dikawasan ini ada jual souvenirs juga, jadi boleh siapkan duit kalau mahu beli sesuatu buat kenangan.

Setelah check-out, meneruskan perjalanan ke Ngadisari untuk hotel seterusnya.

Chek-in Hotel Bromo Permai 1, Jalan Cemoro Lawang, Ngadisari, Gunung Bromo, Probolinggo Jawa Timur Indonesia. Kawasan ini sejuk menggigit  daging-daging dalam tubuh.  Hotel ini paling dekat dengan Gunung Bromo.

Day 2

Bangun jam 2.00 pagi.

Jeep sudah siap menunggu kami. Bergerak lebih awal dengan harapan dapat melihat sunrise di Penanjakan Point View pada jam 4. Hajat tidak kesampaian. Hujan turun. Namun begitu, ketika pagi benar-benar tiba, hujan berhenti. Kami meneruskan perjalanan ke Gunung Bromo.  Disini kami menunggang kuda. Seperti dalam filem Mcleods Daugters rasanya. 


View dari gunung Bromo sangat cantik. Seperti bukan berada dinegara ASEAN rasanya.  Harga naik kuda hanyalah 100,000Rp pergi dan balik. 

Selepas turun dari gunung Bromo kami terus dibawa ke Padang Savanah iaitu, padang rumput yang luas. Kawasan ini sangat sejuk. 

Selepas padang rumput savanah kami meneruskan eksplorasi ke Pasir Berbisik atau pun the whispering sands. Macam tak percaya pula dalam  kawasan itu ada gunung kawah, padang rumput yang luas dan lautan pasir. 
Itinerary Percutian ke Surabaya
Menunggang Kuda ke Gunung Bromo
Next time kalau mahu kesini dan punya gambar cantik, elok rasanya jika punya pakaian variasi agar gambar yang terwujud itu hebat dan lebih menarik. Awal rancangan saya ingin membawa pakaian tradisi kesini tetapi, akhirnya niat itu terbatal atas sebab-sebab tertentu.

Selesai trip Gunung Bromo, terus kembali ke hotel untuk late breakfast, re-packing dan check-out. Selesai check-out kami meneruskan perjalanan lagi ke Kota Malang.


Museum Angkut terbesar di Asia terdapat di kota Malang, Indonesia. Muzium ini wajib dilawati jika punya masa lebih. Kami turut dibawa untuk melawat kebun epal tetapi, masa tidk mengizinkan. Tiga jam berada di Museum Angkut pun tidak cukup tau, tempat ini terlalu luas untuk diterokai dan juga, banyak tempat menarik untuk bergambar. 

Selesai Trip Museum Angkut, kami terus ke Seulawah Hotel untuk check-in. Berehat lebih kurang 1 jam sebelum mencari makan. Tour guide membawa kami ke kedai makan bakso. Ya, ke Kota Malang atau Surabaya..makan bakso itu wajib !
Itinerary Percutian ke Surabaya
Kota Wisata Batu tempat tinggal si pocong :P
Misi mencari Pocong di Alun-Alun Kota Wisata Batu

Mau jumpa pocong ? soal tour guide kami. 

Pocong ? ahhh, gila ! 

Kami ke Kota Wisata Batu tetapi, gerimis mengundang membuat hati ingin pulang cepat-cepat kehotel.  Tiba di hotel, switch on the TV dan pocong muncul (eh, itu di Kota Wisata Batu yang kita lawat tadi) hmmm, terlewat sesaat. Tiada jodoh dengan abang pocong. haha

Day 3

Breakfast di Seulawah Hotel sambil menikmati panorama Gunung Arjuno, nyaman dan santai. Seperti mahu menambah percutian satu minggu lagi di Bumi Surabaya nan indah. Namun, tiket kapal telah dibeli, bapa dirumah sudah menunggu. Oleh itu anakanda harus pulang kepangkal jalan. (haha)
Itinerary Percutian ke Surabaya
Hotel berhadapan dengan Gunung Arjuno
Sebenarnya banyak tempat yang ditawarkan tetapi, masa kurang mengizinkan kami untuk berada lama-lama di Surabaya. Mungkin, ada mesej disebaliknya dan mesej itu adalah 'harus datang lagi dilain waktu'.  

Travel Agent adalah terbaik dan highly recommended - Agent Wisata Bromo. Harga pakej adalah sangat berbaloi. Siap dengan tour guide, mountain guide dan photographer.  

Pasti kalian tertanya-tanya siapa sebenarnya Irwansyah itukan ? sebenarnya dia adalah teman baru kami di Kota Surabaya yang juga, merangkap sebagai tour guide dan driver kami sepanjang percutian di Surabaya. If you guys perlukan personal tour guide/driver , please do not hesitate to contact him via WA +62 8121 687 3003. His name is Rohman and not Irwansyah as I mentioned earlier. haha.

Reactions:

3 comments:

raihanah berkata...

mesti best, boleh cuba nanti

Precious Cla berkata...

Hai Raihanah, percutian Surabaya memang best. :)

Prastyo berkata...

Ulasan terbaik sis.
Semoga sukses selalu ya..

agentwisatabromo.com