28 Disember 2015

Kokol Haven Resort Destinasi Penggemar Gambar Cantik

Cerita bermula. Ahad terakhir 2015. After church.
Kokol Haven Resort Destinasi Penggemar Gambar Cantik
Matahari memancar tanpa segan-silu dan pastinya dengan izin sang Penciptanya. Syukur saya tinggal dikawasan kampung yang kaya dengan hutan hijau juga, kawasan pelancongan. 
Kokol Haven Resort Destinasi Penggemar Gambar Cantik
Air terjun ? ada.  Air Terjun Kionsom namanya dan pernah menjadi lokasi reality show Amazing Race suatu ketika dahulu. Beberapa langkah sebelum air  terjun ini anda akan menemukan sebuah kawasan pelancongan yang terkenal dan tersenarai dalam Tourism Malaysia iaitu Mari-Mari Cultural Village. 
Kokol Haven Resort
Bukan itu yang ingin saya  tonjolkan hari ini. Saya mahu mengajak mata anda mencintai tulisan saya (weehaaa :D) dan terpikat pada industri pelancongan yang sedang pesat disekitar tempat saya membesar dan mengenal apa itu k-pop dan lolipop :D
Kokol Haven Resort Destinasi Penggemar Gambar Cantik
Menaiki kenderaan ke Bukit Kokol Haven Resort dari tempat tinggal mengambil masa sekitar 10-15 minit sahaja. Di sepanjang perjalanan adalah alam hijau yang pastinya memberikan pengudaraan yang segar dan nyaman. Tidak perlu melangkahkan kaki ketempat yang jauh untuk menikmati suasana ini. Di atas bukit ini terdapat banyak homestay dan kawasan pelancongan yang tidak sekadar menyajikan suasana kampung tetapi, turut memberikan pengalaman melihat kawasan bandaraya dan sekitar Kota Kinabalu dari tempat yang tinggi. Udara segar dan sejuk pasti menggamit rasa untuk datang ke dua kalinya.
Kokol Haven Resort Destinasi Penggemar Gambar Cantik
Kami datang hanya untuk menikmati udara dan pemandangannya kurang dari 1 jam. Bukan kerana tidak menarik tetapi, disebabkan jarak Kokol Haven Resort ini tidaklah jauh dari tempat tinggal kami dan bila-bila masa boleh datang. Pelawat kawasan ini ada ramai dan yang pastinya mereka hadir bersama senyuman dan aksi untuk ditancapkan pada kamera mereka. Ratu selfie ? weew. kutemukan ada ramai.... haha
Sebenarnya lokasi Kokol Haven Resort sangat sesuai sebagai tempat bergambar. Pemandangan saujana mata memandang, dari resort itu terlihat lautan luas terbentang, pembangunan pesat berlangsung dibawah sana. Petang hari boleh pula menikmati matahari terbenam sambil dibuai mesra sang bayu bukit Kokol. Fuh ! 
Kokol Haven Resort Destinasi Penggemar Gambar Cantik
Saya tidak akan menulis panjang lebar tentang Kokol Haven Resort melainkan saya dapat penginapan 2 malam percuma diresort itu (haha). Apa pun. untuk mendapatkan gambar cantik-cantik yang WOW bolehlah melawat Kokol Haven Resort. Disini ada penginapan disediakan lengkap dengan restaurant. 

Untuk menikmati perjalanan lebih ekstrem saya sarankan anda melalui laluan yang sama dengan Mari-Mari Cultural Village untuk menikmati panorama hutan dan kampung namun, jika inginkan perjalanan yang kurang tinggi anda boleh mengikut laluan Kokol Manggatal. 

17 Disember 2015

The Body Shop Malaysia MOHON MAAF

Lantaran tulisan yang diterbitkan pada 08 Disember 2015 [Pekerja The Body Shop, Suria Sabah Memalukan] ramai yang berkata mengapa tidak saya 'bom' pekerja tersebut dengan kata-kata marah dan sebagainya. Oh ya, perlukah ? Hanya seorang yang kalah akan melenting dan terbang dengan kata-kata biadap dan saya selalu terbaca sebuah tulisan dengan ayat 'diam tidak bermakna kalah dan tewas'. Saya mengikut segala prosedur yang dikehendaki oleh pekerja The Body Shop untuk diperiksa meski hakikat menyatakan saya tidak melakukannya dan tidak pernah melakukannya.
The Body Shop Malaysia MOHON MAAF
Malam itu saya menulis tentangnya sebagai sebuah rentetan kisah yang terjadi didalam hidup saya sebagai ingatan disuatu hari bahawa saya pernah mengalami sesuatu yang berkesan ketika masuk kedai The Body Shop, Suria Sabah. Bukan wangian semerbak menjadi ingatan tetapi, sikap pekerjanya menjadi kenangan. Ada hal yang tidak tidak harus dilupakan begitu saja setelah kita diperlakukan sedemikian rupa. 

Ternyata tulisan saya sampai ke bahagian Customer Service & Assistant Operations Manager, Kuala Lumpur. Mereka menghantar mesej kepada saya dan meminta nombor telefon untuk mereka menghubungi saya berkenaan dengan kes yang terjadi. weew ! ok. nombor diberi dan mereka menghubungi saya beberapa kali tetapi, saya selalu tidak berjaya menjawab panggilan mereka kerana kesibukan pekerjaan. Lalu, set time jam berapa boleh telefon. Selasa lalu mereka menghubungi saya untuk mohon penjelasan dan mohon maaf . Mr Cameron berkata bahawa mereka akan menyiasat hal tersebut dan berharap agar insiden sedemikian rupa tidak akan berlaku lagi. Saya tidak kisahlah dorang siasat macam mana saya cuma perlu kata maaf dari mereka. 

Lain kali jangan sewenang-wenangnya 'mencuri waktu' pelanggan dengan hal-hal yang membuang masa. Pelanggan bukan masuk ke kedai tersebut untuk membuang masa melainkan mahu membeli barang kesukaannya. Apatah lagi mencuri dan menjadi perhatian sekeliling. Apa pun, sikap atasan The Body Shop sangat gentleman dan berjaya meraih hatiku untuk tetap memilih produk The Body Shop sebagai produk yang selalu mewujudkan aroma semulajadi yang menggoda. 

Peristiwa itu akan segera berlalu dan pekerja The Body Shop itu juga mungkin tidak selamanya disana. Bukan kerana dia dipecat tetapi, mungkin kerana dia telah melangkah setapak lebih maju dari hari ini. Dimana pun kaki melangkah, jadilah bijaksana.

Andai ini merupakan coretan terakhir saya sebelum Natal menjelma, terimalah salam Natal dari saya untuk semua pembaca budiman dan bertemu ditulisan akan datang selepas Natal atau pada tahun 2016. 

God bless !

8 Disember 2015

Berjaya Memiliki Set Kamera Xiaomi Yi Action Secara PERCUMA

Saya rela menjadi pilihan terakhir asalkan masih dalam kategori menang daripada hampir-hampir menang tetapi, ternyata tidak tersenarai dalam kategori menang. Pilihan terakhir itu masih mampu menikmati segala rasa senyum kegembiraan dibandingkan dengan mereka yang hampir-hampir menang tetapi, tidak menikmati erti sebuah kemenangan melainkan kekecewaan. 

Saya pernah terpilih sebagai pemenang utama Ribena dengan wang tunai RM6,000 juga, terpilih sebagai pemenang saguhati RM750 daripada AmBank dan dari beberapa stesen radio dengan tunai RM200 serta pelbagai voucher dan gadget. Untuk semuanya saya tidak mendabik dada berbangga bahawa saya adalah yang terbaik melainkan, untuk semuanya saya bersyukur dan percaya dengan usaha serta kesungguhan pasti membuahkan hasil. 
Set Kamera Xiaomi Yi Action
Berjaya mendapat Set Kamera Xiaomi Yi Action secara PERCUMA
Terbaru, saya berjaya memenangi set kamera Xiaomi Yi Action termasuk monopod, waterproof case dan kad memori daripada Etiqa Insurance dan Takaful. 

'asyik-asyik menang, macam mana menang?'

Caranya mudah. Lupakan internet untuk  sekadar bersuka-suka. 

Proses setiap kata-kata menjadi ayat yang indah dan kreatif. Jangan menulis asal ada, sebolehnya tulis dari hati kerana apa yang benar-benar keluar dari hati mampu menggegarkan saraf si pembaca. Tunjukkan kekuatan tulisan tanpa perlu 'menciplak' dari mana-mana sumber. Pengadil selalu suka sesuatu yang asli dan bukan sesuatu yang sudah diketahui olehnya.

Jujurnya, menulis menjadikan minda berkembang secara kreatif. Ketika mendongak ke langit secara semulajadinya banyak kisah akan terbit dikepala dan itu adalah idea. Ketika melihat tanah dan merenungnya secara semulajadinya banyak cerita muncul dan itu disebut idea. Terkadang peristiwa-peristiwa yang terjadi saya syukuri dari hati yang terdalam kerana ia memberikan sesuatu didalam hidup ini. 

Untuk tahun ini saja saya berjaya meraih pelbagai hadiah termasuk benda dan wang tunai dan itu boleh dianggarkan melebihi RM10,000.00. Semuanya melalui tulisan-tulisan kecil dan idea-idea semulajadi serta peristiwa-peristiwa yang dialami lalu diolah menjadi sebuah tulisan.

Untuk apa saya menyatakannya ia disini ? 

Maaf saya bukan membuka ruangan kecil dihati orang lain untuk berasa cemburu apatah, lagi untuk menunjuk-nunjuk. Jauh sekali untuk dipuji (pujian selalu membuat saya berasa bahawa orang yang memuji itu tidak ikhlas walaupun, sebenarnya mungkin orang itu ikhlas). Saya lebih memilih untuk tidak dipuji kerana ia hal yang kurang saya senangi melainkan orang itu adalah keluarga saya sendiri. Terkadang kata-kata hinaan lebih mengangkat saya menjadi lebih baik dan berjaya daripada orang lain. 

Kepada Etiqa Insurance dan Takaful terima kasih untuk set kamera Xiaomi Yi Action . Terima kasih kerana menyambut baik tulisan ringkas saya. Kemenangan seperti ini selalu membuat jemariku semakin aktif menulis dan berkarya. Menyanyi pasti bukan milikku tetapi, saya pasti mampu menghasilkan sesuatu melalui tulisan dan saya bahagia dengan apa yang saya miliki.

.....dibandingkan dengan pujian dan ucapan tahniah saya jauh lebih berasa istimewa dengan ucapan sepatah kata 'tahniah' daripada seribu pujian bertubi-tubi.

Pekerja The Body Shop, Suria Sabah Memalukan !

Wangian The Body Shop memang tidak pernah mengecewakan saya. Selalu memukau, selalu buat saya jatuh cinta. Auranya selalu membuat saya ingin memilikinya. Lagi best kedai The Body Shop tidaklah jauh dengan jarak pejabat tempat saya bekerja. Sangat dekat. Terlalu dekat. Sedekat haruman The Body Shop dihati saya.
The Body Shop, Suria Sabah
Produk The Body Shop yang sempat dibeli
Tengahari kelmarin saya masuk kedai The Body Shop, Suria Sabah. Hasrat dihati mahu membeli beberapa produk yang tengah hangat sale-nya. Seperti biasa sebelum membuat pembelian, saya  (saya pasti orang lain juga melakukannya) mencuba beberapa perfume baru yang katanya terbaru dan wajib dimiliki oleh semua pelanggan yang dihormati. Lagi pula disana ada tersedia produk untuk dicuba (menyembur perfume itu biasa sebelum dibeli untuk mengetahui wangian itu sesuai pada citarasa atau tidak).

Saya mencuba menghidu beberapa wangian sebelum membuat keputusan untuk membeli beberapa produk. Dengan gembiranya saya ke kaunter untuk membuat pembayaran. Sebenarnya saya masih ingin melihat-lihat produk yang lain tetapi, memandangkan jam 1pm saya harus berada dipejabat maka saya harus membayar apa yang ada ditangan saya sebelum ia disahkan sebagai milik saya. 

Ketika memilih-milih barang seorang pekerja menghampiri saya dan memberikan bakul sebagai tempat saya meletakkan barang yang ingin dibeli. Ok, terima kasih. Saya tidak memerlukannya kerana saya tidak membeli banyak sehingga tangan tidak mampu memegang. Saya mengambil bakul tersebut dan meletakkan barang yang saya pilih lalu ke kaunter pembayaran.

Tiba di kaunter pembayaran seorang pekerja bertanya  dengan loghat Sabahan yang diatur dengan kemas namun ragu-ragu.

'perfume strawberry tadi kamu tidak mau ?'

'tidak.' saya menjawab dengan yakin.

'tadi saya tengok kamu cuba, saya fikir kamu mau'

salahkah mencuba dan salahkah tidak membeli apa yang dicuba ?

'oh, tidak. Saya mahu yang ini saja' saya menjawab tanpa syak apa-apa.

'sebab tadikan saya tengok kamu macam mau, tadi perfume tu kamu letak dimana? sebab saya tidak nampak ia ditempat asal.'

Setahu saya dan seingat saya, setelah mencuba menghidu wangian tersebut saya meletakkannya kembali ditempat asal dan bukan dimana-mana. Saya menjelaskan. Pekerja itu seakan tidak percaya. Dia berjalan kearah tempat dimana perfume itu sepatutnya berada namun, setelah saya memegang perfume itu kononnya hilang dengan ajaibnya tanpa dikesan.

oh tidak ! apa semua ini. 

'saya tidak menuduh tetapi, tadi saya melihat kamu memegangnya.'

cis ! tuduhan jenis apakah ini ? adakah saya sebodoh itu mencuri sesuatu yang bernilai dibawah seratus ringgit . Oh tidak ! seribu keatas pun saya tidak akan pernah mencurinya meski ia mungkin benda yang saya harapkan menjadi milik saya. Saya punya pekerjaan tetap dan gaji tetap yang jika mahu membeli sebotol perfume boleh saja bila-bila masa tanpa menggunakan duit orang lain apatah, lagi dengan cara mencuri. 

'kamu tunggu 5 minit'

ok tunggu punya tunggu ia mengambil masa lebih dari 5 minit. Dia check CCTV dan ternyata dia tidak menemukan apa-apa  yang menyabitkan kami bersalah. oh, ini sungguh pengalaman yang buat tulang-tulangku menua dengan cepat. Buat air muka ini dipandang serong oleh pelanggan yang keluar masuk kedai pada waktu itu. Setelah tidak menemukan tangan ini mencuri dan menyorokkan botol perfume itu didalam bag atau didalam poket atau dimana-mana celah anggota badan ini, dia keluar dan mahu memeriksa beg kami (saya dan adik saya). Dipersilakan dengan segala rasa terbuka. Juga mereka tidak menemukan apa-apa. Sesungguhnya ini pengalaman yang agak memalukan tambahan pula saya adalah wanita baik-baik dan bekerja dalam bidang profesional untuk sebuah syarikat yang mengendalikan banyak syarikat diseluruh Sabah dan beberapa syarikat luar Malaysia.

Ohhhh darah yang mengalir ditubuhku menangis beberapa saat menikmati sandiwara pekerja The Body Shop.

Setelah disahkan tidak mencuri apa-apa saya mohon kebenaran untuk keluar dari kedai itu dengan sebuah tempik sorak didalam hati 'lain kali buat kerja betul-betullah. Jangan suka-suka menuduh kerana itu menjadikan hari seseorang itu terganggu'. Syukur waktu itu mood saya sangat dalam keadaan baik 101%. Jika tidak saya pasti melenting.
The Body Shop, Suria Sabah
Kami membeli, kami membayar dan tidak mencuri
Ia tetap pengalaman yang tidak manis tetapi agak lucu kerana tiba-tiba dituduh mencuri. Diperiksa melalui CCTV, beg diperiksa dan hebatnya saya tidak marah kerana saya tahu saya tidak bersalah. Apa pun ia sangat menggangu saya dari segi masa dan air muka. Pesan saya kepada pekerja The Body Shop sila bekerja secara professional dan jangan suka-suka menuduh pelanggan seperti itu. Ia boleh merosakkan nama The Body Shop itu sendiri . Sila bekerja secara professional !

Sungguh, pekerja The Body Shop Suria Sabah memalukan diriku atau mungkin dia sedang berhalusinasi  melihat pelanggan mencuri barang-barang dikedai tempat dia menjadi kuli dan makan gaji. Bermasalahkah dia ? pada saya, dia memang bermasalah. Salahkah dia ? pada saya, dia salah dan memang salah kerana menuduh tanpa bukti dan mengatakan hala-hal yang tidak rasional, hal-hal yang tidak saya lakukan.

Pekerja The Body Shop, Suria Sabah sangat membuat fikiran saya terisi dengan hal bodoh yang menggerunkan. Jika hari kelmari saya tidak melakukan apa-apa dan merelakan ia berlaku begitu saja, ternyata peristiwa itu telah menggangu saya pagi ini. Bangun pagi hal itu terlintas kembali dalam memori saya dan ia sangat menjadikan pagi saya terganggu. Ia bagai mimpi ngeri yang direka-reka oleh orang lain untuk menjadikan hari seseorang itu menjadi tidak ceria. Kepada pekerja The Body Shop Suria Sabah sila bekerja dengan baik sebaik mungkin. Ingat semua barang-barang yang telah dibeli oleh orang lain sebelum ada pelanggan baru masuk kedai tersebut. Dikhuatiri barang yang telah terjual sebelumnya dianggap hilang dan dicuri oleh pelanggan baru yang baru muncul. Saya tidak menggunakan kata-kata biadap dan sebagainya kerana saya tahu siapa saya dan apa nilai hidup saya. Tidak semurah dan sebodoh apa yang pekerja The Body Shop Suria Sabah fikirkan.

Jika ingin bekerja lama ditempat itu, jadilah bijaksana. Jika pun mungkin saya tersilap letak kembali barang tersebut di tempat berbeza dari tempat asalnya tanpa saya ingat, pekerja harus peka kerana matanya melihat gerakan pelanggan disemua sudut kedai tersebut. Dia tetap tidak boleh menuduh.

Ketika keluar dari kedai The Body Shop itu, pekerja tersebut minta maaf kerana telah menyusahkan kami. Untuk apa sebuah kata maaf setelah menimbulkan onar ? untuk menutup rasa malu sendiri kerana menyusahkan orang lain ?

Tulisan ini saya tulis sebagai wadah memperbetulkan keadaan yang terjadi. Mungkin ada pelanggan yang melihat dan berfikiran songsang setelah melihat kami dituduh mencuri (meski pekerja The Body Shop itu mengatakan ini bukan tuduhan, justeru jika bukan tuduhan apakah nama yang tepat untuk hal itu? ). Sekurang-kurangnya ketika mereka membaca atau terbaca, mereka tahu apa sebenarnya yang terjadi.

Kami tidak bersalah.  Kami tertindas oleh seorang manusia yang sedang berhalusinasi dan bersikap keras bahawa dia yakin dengan pasti dan tepat telah melihat kami adalah punca barang tersebut hilang dari pandangannya.

Berhentilah bermimpi dan lakukan tugas pekerjaan dengan tepat tanpa perlu menyusahkan orang lain.