loading...

28 Disember 2015

Kokol Haven Resort Destinasi Penggemar Gambar Cantik

Cerita bermula. Ahad terakhir 2015. After church.
Kokol Haven Resort Destinasi Penggemar Gambar Cantik
Matahari memancar tanpa segan-silu dan pastinya dengan izin sang Penciptanya. Syukur saya tinggal dikawasan kampung yang kaya dengan hutan hijau juga, kawasan pelancongan. 
Kokol Haven Resort Destinasi Penggemar Gambar Cantik
Air terjun ? ada.  Air Terjun Kionsom namanya dan pernah menjadi lokasi reality show Amazing Race suatu ketika dahulu. Beberapa langkah sebelum air  terjun ini anda akan menemukan sebuah kawasan pelancongan yang terkenal dan tersenarai dalam Tourism Malaysia iaitu Mari-Mari Cultural Village. 
Kokol Haven Resort
Bukan itu yang ingin saya  tonjolkan hari ini. Saya mahu mengajak mata anda mencintai tulisan saya (weehaaa :D) dan terpikat pada industri pelancongan yang sedang pesat disekitar tempat saya membesar dan mengenal apa itu k-pop dan lolipop :D
Kokol Haven Resort Destinasi Penggemar Gambar Cantik
Menaiki kenderaan ke Bukit Kokol Haven Resort dari tempat tinggal mengambil masa sekitar 10-15 minit sahaja. Di sepanjang perjalanan adalah alam hijau yang pastinya memberikan pengudaraan yang segar dan nyaman. Tidak perlu melangkahkan kaki ketempat yang jauh untuk menikmati suasana ini. Di atas bukit ini terdapat banyak homestay dan kawasan pelancongan yang tidak sekadar menyajikan suasana kampung tetapi, turut memberikan pengalaman melihat kawasan bandaraya dan sekitar Kota Kinabalu dari tempat yang tinggi. Udara segar dan sejuk pasti menggamit rasa untuk datang ke dua kalinya.
Kokol Haven Resort Destinasi Penggemar Gambar Cantik
Kami datang hanya untuk menikmati udara dan pemandangannya kurang dari 1 jam. Bukan kerana tidak menarik tetapi, disebabkan jarak Kokol Haven Resort ini tidaklah jauh dari tempat tinggal kami dan bila-bila masa boleh datang. Pelawat kawasan ini ada ramai dan yang pastinya mereka hadir bersama senyuman dan aksi untuk ditancapkan pada kamera mereka. Ratu selfie ? weew. kutemukan ada ramai.... haha
Sebenarnya lokasi Kokol Haven Resort sangat sesuai sebagai tempat bergambar. Pemandangan saujana mata memandang, dari resort itu terlihat lautan luas terbentang, pembangunan pesat berlangsung dibawah sana. Petang hari boleh pula menikmati matahari terbenam sambil dibuai mesra sang bayu bukit Kokol. Fuh ! 
Kokol Haven Resort Destinasi Penggemar Gambar Cantik
Saya tidak akan menulis panjang lebar tentang Kokol Haven Resort melainkan saya dapat penginapan 2 malam percuma diresort itu (haha). Apa pun. untuk mendapatkan gambar cantik-cantik yang WOW bolehlah melawat Kokol Haven Resort. Disini ada penginapan disediakan lengkap dengan restaurant. 

Untuk menikmati perjalanan lebih ekstrem saya sarankan anda melalui laluan yang sama dengan Mari-Mari Cultural Village untuk menikmati panorama hutan dan kampung namun, jika inginkan perjalanan yang kurang tinggi anda boleh mengikut laluan Kokol Manggatal. 

Reactions:

0 comments: