loading...

17 September 2014

Apa Yang Menarik Di Busan ?

MAP BUSAN KOREA

Semua kejadian itu bukanlah suatu kebetulan dan saya bersyukur pernah melewati beberapa hariku ditanah Korea Selatan termasuk kota kedua terbesar setelah Seoul iaitu, BUSAN. Seakan ada pencapaian memenuhi dada remajaku kala itu. Suatu perasaan yang sukar digambarkan dengan tulisan semata dan terlalu payah pula bila menceritakannya secara lisan. Suatu rasa yang indah dinikmati ketika melawat negara idaman manusia itu dan jika berpeluang saya selalu ingin kesana lagi. 

Jika melihat kepada senarai pelancongan yang terdapat di Busan, ada banyak destinasi menarik yang boleh dilawati. Ketika masuk keperut bumi kota Busan, tidak banyak tempat yang saya kunjungi dan itu cukup membuat alasan untuk datang ke Korea Selatan sekali lagi. 

Busan merupakan kota ke dua terbesar Korea Selatan setelah Kota Seoul. Busan terletak di tenggara Korea Selatan dan dikenal sebagai kota pelabuhan. Busan pernah menjadi tuan rumah ASIAN GAMES 2002 dan tuan rumah PIALA DUNIA FIFA 2002.  Hakikatnya mata tak puas memandang Busan dan hati pasti memekar dengan cinta saat ada dikota ini. 

Jom, kita kita berkenalan dengan kota Busan!
 Winter In Busan
Apa yang Menarik di Busan ?

Tangga dan Nama Kawasan
 
Korea Selatan terkenal dengan subway dan subwaynya dipenuhi dengan tangga . Busan tidak terkecuali dari keadaan itu. Diatas kesibukan jalanraya, perlu diingat dibawah jalanraya tersebut juga sedang sibuk dengan pelbagai aktiviti hariannya seperti aktiviti jual-beli. Mungkin penduduk Korea suka pada tangga atau itu salah satu cara mereka kekal langsing dan fit ? Lagi satu, tangga-tangga itu akan membawa kita kepada destinasi-destinasi yang berbeza. Oleh itu, anda kena pandai baca tulisan Korea kerana kebanyakan tulisan adalah tulisan korea.  Jangan sesat, sudah ! hehe

Dan yang pastinya ketika berada di Busan, kita harus mengingat nama-nama tempat yang ada. Kebanyakan nama-nama tempat adalah mirip dan itu sangat mengelirukan. Kecualilah kamu itu peminat K-Pop dan mengingat nama-nama Korea itu tidak menjadi masalah sangat. Contohnya, Yangsan dan Jangsan adalah dua nama tempat yang berbeza namun, jika tidak didengar dengan betul ia seakan-akan sama. Kalau ikut tour guide  tidak jadi masalah, tetapi kalau menjelajah sendirian itu saaaaaaaaaangat berbahaya. Hehe . Silap sikit, kita tersadai ditempat lain tapi itulah keistimewaannya. Geurae ()?

Haeundae Beach

Pantai Heundae ialah pantai yang paling popular di Korea. Pantai ini terletak di antara Bukit Dalmaji dan Pulau Dongbaekseom.  
Haeundae Beach

Seantareo Korea Selatan mengenal tempat ini sebagai salah satu destinasi pelancongan yang wajib dilawati. Jangan tidak tahu, Haeundae Beach merupakan destinasi pelancongan paling menarik di Busan. Pantai ini pernah masuk Guiness Book of Records sebagai pantai dengan payung terbanyak di dunia. Pantainya bersih dan ditepi pantai banyak bangunan pencakar langit dan yang pasti juga, dipantai ini ada banyak tetamu yang bernama burung merpati  siap menyapa para manusia yang ada disitu.

Pantai yang berbentuk bujur dan mempunyai pasir yang putih ini sangat cantik. Ia dilengkapi dengan hotel, spa, kasino, dan fasiliti rekreasi. Pelbagai aktiviti kebudayaan, sukan, pertandingan dan perayaan dianjurkan pada setiap musim.

Selain menjadi salah satu pantai terbesar di Asia,  Haeundae Beach turut digunakan sebagai lokasi penggambaran Filem Tsunami.  Sebuah filem yang penuh emosi dan airmata. Ia juga merupakan tempat shooting filem Haeundae (2009). Melawat Busan tidak lengkap rasanya jika tidak berpetualang ke Haeundae Beach.

Penggemar Seafood ?  Pasar Ikan Jagalchi ada segalanya !

Pasar Jagalchi atau Jagalchi market adalah pasar seafood terbesar di Korea.  Jagalchi market adalah salah satu landmark kota Busan dan sangat terkenal diseluruh Korea Selatan. Jika anda mengunjungi tempat ini, anda akan mendapatkan ikan segar mentah di pasar kerana pasar ini berada tepat di sebelah pelabuhan Busan.
Pasar Ikan Jagalchi

Pasar Ikan Jagalchi yang menempatkan lebih daripada 480 kedai, ia merupakan salah satu daripada mercu tanda Busan. Ia merupakan pasar makanan laut terbesar di Asia Timur. 

Pasar ini terletak di antara Chungmu-dong dan Nampo-dong. Mengunjungi Pasar Jagalchi ini seperti melihat sebuah akuarium yang besar dengan pelbagai jenis ikan di dalamnya. Mungkin ada di antara ikan-ikan belum pernah anda lihat atau kenali. Jadi inilah tempat yang sesuai untuk pengunjung mengenal dan berkenalan dengan ikan-ikan . Jom ke Busan dan berkenalan dengan ikan-ikan hehe.

Taman Taejongdae

Taman Taejongdae berada di hujung selatan Busan. Nama Taejongdae berasal dari nama Raja ke 29 dari Dinasti Silla (berkuasa dari 57 SM – 935). Sang raja sangat gemar berjalan-jalan tetapi, inilah tempat yang paling beliau sukai.

Di bawah mercu di tempat peristirahatan ini, terdapat sebuah karang yang dikenal dengan nama Karang Sinseon. Nama ini diambil dari mitos bahawa para dewa dan dewi datang ke tempat ini untuk beristirehat. Dibatu ini terdapat seorang tokoh yang disebut sebagai Mangbuseok. Nama ini diambil dari seorang perempuan yang menunggu kedatangan kembali suaminya yang dibawa ke Jepun. Dengan penuh kesetiaan dia menunggu suaminya pulang. Waktu terus berjalan, namun sang suami tercinta belum juga pulang, tetapi dengan segala kesetiaannya dia tetap menunggu sampai pada akhirnya dia meninggal dan berubah menjadi batu. 

Taejongdae Park

Cerita ini memberi inspirasi bagi mereka yang sedang ditinggal pergi oleh sang kekasih untuk tidak berpaling dan tetap setia menanti kedatangannya kembali.  Selain lagenda-lagenda tersebut, Tajongdae juga dikenal sebagai tempat untuk memohon hujan. Ritual ini dilaksanakan ketika terjadi musim kering, dan hujan yang turun pada tanggal ke 10 bulan Mei disebut sebagai Hujan Taejong. Selain itu, di sini juga terdapat Tebing Bunuh Diri (Suicide Rock), ini adalah tempat dimana anda dapat menikmati terpaan angin lembut bersama keluarga, kekasih atau rakan-rakan.

Gwangalli Beach & Gwangan Bridge

Pantai Gwanganli ini berhasil memadukan eksotisme alam dan kreativiti  manusia menjadi daya tarikan pelancongan yang luar biasa. Mungkin kita biasa dengan pantai dan matahari terbenam, tetapi itu bukan tarikan utama pantai ini. Kala Matahari beransur hilang, maka pantai ini akan semakin hidup dan menggoda. Ia digelar ''Café Town''.

Beberapa kafe  menyediakan live music untuk menghibur pengunjung. Anda boleh membawa tikar atau kain dan melapikkan kain atau tikar tersebut dipantai dan berbaring atau bersantai diatasnya (ala-ala orang puteh gitu). Bersantai dengan cara sederhana di tepi pantai Gwanganli  pasti sangat menyenangkan dan hilang segala stress. Saya rindu melakukan cara ini. Berbaring sambil menghirup jus dan melihat para manusia menjalankan aktiviti santai mereka. Aaaaahhh, ia pasti hebat dan menyenangkan .

Gwangalli Beach & Gwangan Bridge

Tak hanya itu, mata anda juga akan dimanjakan dengan lampu-lampu yang menjadi sensasi kala melihat jambatan Gwangan yang membelah pantai. Keindahan lampu aneka warna inilah yang menjadi alasan utama mengapa pantai ini begitu mempesona di malam hari. Gwangan bridge yang terbentang sepanjang 7.42 km diatas laut tersebut menjadikan bangunan ini merupakan jambatan terpanjang di Korea. Mulai dibangun pada 1994 dan siap pada 2002, Gwangan bridge kini turut  menjadi landmark kota Busan.

Kalau anda hendak ke Busan pada bulan Oktober, pastikan anda mengizinkan kaki anda melangkah ke Gwangalli Beach untuk melihat Busan Fireworks Festival. Pasti ada pengalaman baru anda perolehi disini. Kalau anda tidak dapat apa-apa pengalaman, itu bermakna anda bukan manusia.

Busan Tower

Busan Tower yang berada di dalam taman Yongdusan ini memang tidak setinggi Seoul Tower namun karena udara Busan yang masih bersih dan bebas dari pencemaran  membuatkan pemandangan seluruh kota dapat dilihat dengan jelas. Menara yang menjadi landmark kota Busan ini dibangun pada tahun 1973.

Busan Tower

Sebagai kota pelabuhan tersibuk kelima di seluruh dunia, di menara ini kita dapat menyaksikan kapal kargo sedang beroperasi. Pelabuhan ini tidak pernah sepi dan panorama kota pada malam hari adalah sangat indah. Dari sudut ini terlihat topografi Busan yang beraneka ragam. Ada pergunungan kapur, lembah yang luas, bukit-bukit, pesisir pantai dan banyak lagi. Di bukit-bukit itu terdapat kuil-kuil yang indah hasil dari peninggalan kerajaan masa lampau seperti Beomeosa temple. Jikalau cuaca sangat cerah, anda boleh melihat Pulau Tsushima di Jepun. Ringkasnya, anda boleh merakam banyak aktiviti harian kota Busan dari ketinggian menara Busan.

Hendak ke Busan, ini adalah tempat yang tidak boleh tidak dilawati. Sama seperti  Menara Kuala Lumpur atau Menara Kembar Petronas di Malaysia. Wajib dilawati kala bertandang ke Kuala Lumpur. Oleh itu, Busan Tower pun wajib dilawati kala berada di Busan.

Di Busan juga turut terdapat Museum of Musical Instruments. Muzium ini menyimpan koleksi pelbagai instrument muzik dari seluruh dunia. 

Selain itu, anda boleh juga melawat taman Yongdusan yang menjadi tempat berkumpul warga Busan dari segala usia. Ada permainan kanak-kanak, pedagang makanan dan pemandangan yang indah, menjadikan taman Yongdusan selalu dikunjungi terutama pada petang hari. Setiap hujung minggu, taman ini akan dipenuhi oleh manusia kerana terdapatnya pertunjukan tari tradisional dan kesenian lainnya.

Whoahhhh ! menulis tempat-tempat menarik diBusan seakan-akan jiwaku turut dibawa ke negara ''Running Man'' itu. Sungguh teruja hatiku kala menaip tulisan ini. Apatah lagi Korea Selatan merupakan negara kesukaanku dan kerana itu jugalah saya seringkali menekan nombor 393 atau 391 pada remote Astro.  Ia merupakan channel Korea . :D

Hatiku selalu mahu kesana . Selalu ingin. Semoga ada peluang kali ke-2 ke negara stylo itu dan alangkah indahnya jika ia berlaku pada musim winter. 

Winter in Busan

Busan Korea, kalau melihat gambar-gambar di internet atau di majalah-majalah pelancongan  selalu ada panggilan hati ingin kesana lagi. Rindu akan suasana diantara ''Saya dan Korea'' ! mungkin nanti akan ada cerita tentang ''Saya dan Busan'' . Semoga ! 

Cabaran 'Winter in Busan" Blooggers Majalah Libur

Penampilan istimewa TRIP ke Busan bersama Man Raja Lawak dan Precious Cla. Eh, perasan pulak, tapi kalau mimpi ini jadi realiti maka saya pasti hatiku ini akan menari riang bagai para Kpop Korea. Busan merupakan sebuah kota yang comel dan menarik dengan 1001 macam keunikannya. 
South Korea

Terima Kasih Bloogers Majalah Libur.
Cabaran 'Winter in Busan' dibawakan khas oleh Blooggers Media  dan LiburKarangkraf

Terima kasih. 
Reactions: