CARA-CARA MEMANDU UNTUK LULUS UJIAN JPJ

MEMULAKAN PEMANDUAN DENGAN GEAR MANUAL


Ramai yang tertanya-tanya terutama bagi mereka yang baru nak berjinak-jinak dengan kereta. Bagaimana cara-cara nak memandu yang tepat. Haa, ni ada beberapa tips untuk korang semua. Lepas baca ni takdalah korang gelabah atau panik semacam bila berhadapan dengan situasi sebenar nanti. 

Cara hendak menggerakkan kereta.

Tekan clutch hingga jejak ke lantai dan masuk gear satu dengan cermat dan lembut. Kaki di pedal clucth diangkat perlahan lebih kurang 60% sehingga terasa badan kereta bergegar hendak bergerak, tambah sedikit minyak dan kawallah kelajuan dan stereng anda. Bila sudah stabil dan meter mencecah ke 20km - 25km, tukarlah kepada gear 2 dan meter mencecah ke 30km - 35km, tukar ke gear 3, meter mencecah ke 4okm tukarlah ke gear 4 dan seterusnya tukarlah ke gear 5 mengikut kelancaran jalanraya.

Cara hendak mengelakkan dari enjin mati setelah gear dimasukkan

Jangan angkat pedal clutch secara mengejut dan pastikan kelajuan kereta anda telahstabil barulah penukaran gear dilakukan atau pedal clutch dilepaskan dengan perlahan.

Jika hendak berhenti atau mengekori kereta yang terlalu perlahan sehingga meter turun dibawah 30km, tekan pedal clucth dulu baru tekan pedal brek. Untuk mengelakkan anda kelam kabut kerana kurang mahir.

Bila kereta berhenti pastikan tekan pedal clutch sehingga jejak ke lantai dan pedal brek. Sebelum mengangkat kedua-dua kaki, anda wajib freekan gear dulu dan tarik hand brek.

PARKING 3 PENJURU

1. Pusingan tiga penjuru adalah olahgerak terakhir dalam ujian bahagian 2 untuk ujian memandu kereta selepas ujian mendaki bukit dan ujian meletak kereta secara masuk belok.

2. Berhati-hati untuk olahgerak terakhir ini untuk memastikan anda boleh lulus sepenuhnya untuk ujian bahagian 2.

3. Ini adalah kerana jika anda kurang berhati-hati kemungkinan anda gagal dan akan menyebabkan anda gagal keseluruhan ujian bahagian 2.

4. Risikonya ialah anda perlu membuat ujian ulangan bahagian 2 dan anda wajib menjalani semula ujian mendaki bukit dan ujian meletak kereta secara masuk belok walaupun sebelum ini anda sudahpun lulus kedua-dua olahgerak ini.

5. Selepas keluar dari petak meletak kereta secara masuk belok ( side parking), anda terus menuju ke dalam petak tiga penjuru ini.

6. Pandu kereta anda bergerak lurus di sebelah kiri mengikut anak panah masuk dan sebaik cermin sisi sebelah kiri sama lurus dengan tiang no.2 di sebelah kiri anda, pusing stereng habis ke kanan dengan pantas.

7. Berhenti di hadapan tiang sebelah kanan anda dan pastikan kereta anda tidak melepasi garisan kuning dan tidak melanggar atau menyentuh tiang itu. Pastikan juga stereng selari dengan tiang di tengah dan tayar hadapan dalam keadaan menegak.

8. Pastikan kereta anda tidak bergerak ketika ini. Pusing stereng sampai habis ke kiri dan masukkan gear reverse, lepaskan clucth perlahan2 barulah boleh undur terus ke belakang dan tidak boleh menyentuh atau melanggar tiang belakang serta belakang badan kereta tidak boleh terkeluar dari garisan kuning. Panduannya mudah semasa mengundur kereta anda tengok anak panah masuk dan sebaik anak panah itu lurus kearah anda, terus berhenti. Bermakna kereta anda tidak akan terlanggar tiang belakang. Cuba praktik dan perhatikan.

9. Pastikan kereta anda tidak bergerak ketika ini. Pusing stereng sampai habis ke kanan dan masukkan gear 1. Terus bergerak keluar mengikut anak panah keluar dan letak semula kereta dimana anda bermula.


Untuk info:

Pastikan hanya tiga pergerakan sahaja dibenarkan ketika masuk, berada dalam petak dan keluar dari petak. Anda tidak dibenarkan berhenti-henti di pertengahan di setiap pergerakan. Jika enjin kereta mati tiba-tiba semasa berhenti, pastikan tekan brek danfreekan gear barulah hidupkan semula enjin kereta anda. Masa yang dibenarkan dari mula anda masuk hingga keluar dari petak ini tidak melebihi 3 minit.

SIDE PARKING

1. Anda hanya dibenarkan untuk membuat ujian side parking atau meletak kereta secara masuk belok hanya selepas lulus ujian mendaki bukit.

2. Pandu kereta bergerak lurus ke hadapan dan sebaik-baiknya jarak cermin sisi kiri dengan tiang pertama lebih kurang 3 kaki.Tidak terlalu dekat dan tidak pula terlalu jauh dari tiang.

3. Toleh ke kiri arah cermin tingkap tiga segi di bahagian penumpang kiri. Berhentikan kereta sebaik anda nampak tiang pertama berada di tengah-tengah cermin itu.
4. Tekan clutch & masukkan gear reverse.

5. Pusing stereng ke kiri sampai habis.

6. Lepaskan clutch perlahan2, mula undur perlahan-lahan dan lihat melalui cermin sisi sebelah kanan. Kira tiang yang anda nampak didalam cermin sisi dan berhenti sebaik badan kereta sudah sama lurus dengan tiang no.7.

7. Pusing stereng sebanyak 2 kali ke kanan. Undur kereta dan lihat kedudukan tayar belakang sebelah kanan berada di atas garisan kuning. Berhenti.

8. Pusing stereng ke kanan sampai habis dan undur sehingga kereta betul-betul masuk ke lot Parking. Lihat tayar hadapan sebelah kanan dan berhenti sebaik tayar itu sudah berada di atas garisan kuning. Jangan langgar tiang hadapan.

9. Tekan brek, freekan gear, tarik hand brek & angkat tangan sebagai tanda anda telah berjaya meletak kereta dengan betul.Tunggu isyarat dan arahan pegawai penguji untuk anda keluarkan kereta dari petak.

10. Masukkan gear reverse. Pusing stereng 2 kali ke kiri. Gerakkan kereta berhati-hati. Lihat tayar hadapan sebelah kanan dan berhenti sebaik tayar berada diatas garisan kuning.

11. Pusing stereng ke kanan sampai habis dan masukkan gear 1. Terus keluar berhati-hati jika anda mahir. Sekiranya anda tidak berapa mahir. Berhenti dahulu sebaik tiang no. 1 berada di tengah-tengah pintu penumpang kiri anda.

12. Pusing stereng 3 1/2 kali ke kiri dan terus keluar.

Untuk info:

Masa yang diberi dari mula anda hendak bergerak masuk dan sehingga anda keluar dari petak ialah tidak boleh melebihi dari 5 minit. Kebiasaannya ketika hari ujian, kebanyakan pelajar hanya mangambil masa kurang dari 2 minit.

Syarat utama untuk mengelakkan anda gagal ialah:

1. Jangan sentuh atau langgar mana-mana tiang walaupun tiang tidak jatuh atau tiang bergoyang.

2. Badan kereta mesti berada di dalam petak dan tidak boleh terjulur keluar melebihi garisan.

3. Tidak melebihi masa 5 minit. 

4. Tidak berlaku sebarang kemalangan.

MENAIKI BUKIT
1. Mulakan gear 1.

2. Gerak perlahan2.

3. Apabila side mirror menghampiri palang pertama, cepat2 tekan clutch & break kaki.

4. Tarik hand brake & freekan gear.

5. Lihat keluar sama ada tayar depan cecah pada line kuning.

-Tayar mesti berada paling kurang 50% didalam garisan kuning. 

-Tayar tidak boleh melebihi 50% keluar dari garisan kuning. Keadaan ini
menyebabkan anda terus dianggap gagal.

-Ketika berhenti di garisan kuning, brek tangan tidak ditarik dengan betul
menyebabkan kereta berundur dan tayar terkeluar dan menjadi kurang 50%
masuk ke garisan kuning.

6. Kalau pasti, angkat tangan. Kalau tak lepas, buat semula.


MENURUNI BUKIT

1. Masukkan gear 1.

2. Tekan minyak sampai 2.5

3. Lepaskan clutch perlahan2 sampai terasa kereta bergerak ke depan.

4. Lepaskan hand brake.

5. Kereta akan meluncur ke hadapan secara automatik. 

6. Perlahankan kereta sebaik menuruni bukit.

Post a Comment

24 Comments

good share
precious cla said…
Hi,
yang ni guna pakai kereta Viva :D
Unknown said…
Nasib kami dah lepas,,,,
Anonymous said…
Thanks prkongsiannya...kpp3 skg rsa tkut tpi usaha n trus usaha (^_^) insha Allah
Halima said…
Saya asik gagal je, jumaat ni saya ulangan utk litar. Doakan saye ge
precious cla said…
Hi Halima, selamat berjaya ya ! yang penting fokus dan jangan panik :)
Unknown said…
esok test jpj ,, smoga brmanfaat .. aminnn
Unknown said…
sy mggu dpn jpj ..sy nk tips packing side .skrg dh xgne sistem tiang..blh bg tips utk yg lastest pnye
Unknown said…
sy mggu dpn jpj ..sy nk tips packing side .skrg dh xgne sistem tiang..blh bg tips utk yg lastest pnye
Anonymous said…
Thank you sis
precious cla said…
Kepada semua yang AKAN mengambil ujian JPJ diucapkan semoga berjaya. Untuk pengetahuan yang ni masih cara lama tapi, masih boleh dipraktikkan dan berguna. :)
Fahimah Faimin said…
Kalau yg wktu mau turun bukit tu.. Wktu rasa sdh kreta mau kehadapan .. Tmbh minyak ja trus lepas handbrake mmg confirm akan turun bukit ka?
Unknown said…
Belajar kereta lain , bila pra test dpt kereta yg problem ....hmmm terus x lepas bukit tu
Anonymous said…
Ya Allah skeri 😂😂😂
precious cla said…
Stay cool ! relax ja :D
Unknown said…
Bnde yg sme jugak.. cune mse reverse tu pastikan batu berwarna tu.. dri side mirror knan kite nmpk 2 batu putih,1 setengah batu hitam.. n kete kite selari dgn penjuru..
Unknown said…
hai...nak tanya kalau kereta dah masuk kotak tpi kereta dgn tayar senget tak lurus blhkan...asalkan masuk kotak,sbb nnti senang nak keluar
Unknown said…
Nk tye bila kite test jpj...bila berada di kwasan parking perlu x kite memijk minyak ..@ kite imbg clutch n brek sahaje
Unknown said…
Nk tye bila kite test jpj...bila berada di kwasan parking perlu x kite memijk minyak ..@ kite imbg clutch n brek sahaje
Unknown said…
Sye nk tye bila test jpj berade di litar ujian parking perlu pijk minyak @ tdkk....
precious cla said…
Hai Eila, bila berada dalam kotak parking kita tak perlu pijak minyak lagi.
precious cla said…
Hai, lepas 3 penjuru tu tak perlu tunggu arahan JPJ terus jak kluar..pastikan sudut nak reverse tu betul. :)
Apa maksud 2 batu putih 1 setebgah batu hitam eh. Lupa dah 😅
Tengkubutang said…
wah. bagus entri ni untuk mereka2 yang baru nak ambil lesen memandu tu. berguna sangat info2 ni..